Issn 2617-7544; elssn 2617-7552 Индекс 75876; 25876



страница1/91
Дата31.07.2022
Размер1,16 Mb.
#174514
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   91



ISSN 2617-7544; elSSN 2617-7552 Индекс 75876; 25876
ЭЛ-ФАРАБИ атындагы КАЗАК ¥ЛТТЫК УНИВЕРСИТЕТ1
ХАБАРШЫ
Психология жэне социология сериясы


КАЗАХСКИЙ НАЦИОНАЛЬНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ имени АЛЬ-ФАРАБИ
ВЕСТНИК
Серия психологии и социологии
AL-FARABI KAZAKH NATIONAL UNIVERSITY
THE JOURNAL
of Psychology & Sociology
4 (71)
Алматы
«Казак университет»
2019




Жх ХАБАРШЫ
JEkWK психология жэне социология сериясь

KazNU Science ■ КазУУ Рылымы • Наука КазНУ

ISSN 2617-7544; elSSN 2617-7552 Индекс 75876; 25876

ПСИХОЛОГИЯ ЖЭНЕ СОЦИОЛОГИЯ СЕРИЯСЫ
№4 (71) желто^сан






04. 05. 2017 ж. Казахстан Республикасынын, Аппарат жэне коммуникация министрлЫнде тiркелген
Куэлж № 16504-Ж
Журнал жылына 4рет жаръщца шыгады (наурыз, маусым, цыркуйек, желтоцсан)
ЖАУАПТЫ ХАТШЫ Ризулла Айдана (Казацстан)



РЕДАКЦИЯ АЛ^АСЫ:
Жаманбалаева Ш.Е., гыдыми редактор, социол. г.д., профессор (Казацстан)
АймаFанбетова О.Х., гыдыми редактордьщ орынбасары, психод.г.д., профессор (Казацстан) Эбд1райымова Г.С., социод.г.д., профессор (Казацстан)
Мадалиева З.Б., психод.г.д., профессор (Казацстан) Ахтаева Н.С., психод.г.д., профессор (Казацстан) Ерментаева А.Р., психод. г.д., профессор (Казацстан)
Шаукенова З.К., эдеум.г.д., профессор (Казацстан) Шеденова Н.У., социод.г.д., доцент (Казацстан) Дуйсенбеков Д.Д., психод.г.д., профессор (Казацстан)

Сержжанова С.С., PhD докторы, доцент м.а. (Казацстан)
Бурханова Д.К., PhD доктор, доцент (Казацстан) Колева Ирина (Koleva Irina), педагог, г.д., профессор (Болгария)
Балихар Сангера, PhD доктор, профессор (¥лыбритания)
Виктор Агаджанян, PhD докторы, профессор (АКШ) Фей Сан, PhD докторы, профессор (АКШ)
Гаутам Н. Ядама, PhD докторы, профессор (АКШ) Ечевская О.Г., социод.г.к., доцент (Ресей)
ТЕХНИКАЛЬЩ ХАТШЫ Тохниязов Р., докторант (Казацстан)
+7 775 884 9857, e-mail: arizulla@mail.ru




Б А С П А

К.АЗАК,
УНИВЕРСИТЕТ!

Crossref
Content
Registration
Психодогия жэне эдеуметтану сериясы журнадынын непзп такырыптары - теориядып, экспе­рименты жэне практикалып-подданбалы сипаттагы езекп психодогиядып, эдеуметпк-психодогиядык жумыстар, сонымен катар эдеуметтану жэне эдеуметпк жумыс садасындагы жумыстар

Гылыми басылымдар бел1м1н1ц басшысы
Гульмира Шаккозова
Тедефон: +7 747 125 6790
E-mail: Gulmira.Shakkozova@kaznu.kz
Редакторлары:
Гульмира Бекбердиева Агила Хасанцызы
ИБ № 13250
Пiшiмi 60х84 78. Кедемi 7,8 б.т Тапсырыс № 8632. Эд-Фараби атындагы Казак удттьщ университетiнiн «Казак университет!» баспа ym.
050040, Адматы кадасы, эд-Фараби дапгыды, 71.
«Казак университет!» баспа уинщ баспаханасында басыдды.
Компьютерде беттеген © Эд-Фараби атындагы Кдз¥У, 2019
Айша Калиева

  1. бeлiм

ПСИХОЛОГИЯ
Section 1
PSYCHOLOGY

Раздел 1
ПСИХОЛОГИЯ


https://doi.org/10.26577/JPsS-2019-4-ps1

RSTI 15.31.31
XA. Mynbayeva, 2A. Batanova, 3B.N. Akshalova
doctor of pedagogical sciences, professor, Department of Pedagogy and Educational Management, Al-Farabi
Kazakh National University, Kazakhstan, Almaty, e-mail:
Aigerim.Mynbaeva@kaznu.kz ORCID 0000-
0001-9613-6030
2Master of Pedagogical Sciences, Al-Farabi Kazakh National University,
Kazakhstan, Almaty, e-mail: asekowka@mail.ru
3candidate of Philological Sciences, Associate Professor,
International Education Corporation, Kazakh leading Academy of Architecture and Civil
Engineering, Kazakhstan, Almaty, e-mail:
bakhyt.nadir@mail.ru
DIAGNOSING ANXIETY AND USING BODY-ORIENTED THERAPY:
A STUDY OF 5th GRADE PUPILS
Annotation. Modern schoolchildren are often subject to stress, experience difficulties in learning and adapting to new conditions, changes in the learning process. Therefore, we asked ourselves the question of diagnosing the level of anxiety of schoolchildren and the possibility of its prevention with body-oriented methods of therapy. The purpose of the study was to diagnose the level of anxiety of schoolchildren in grade 5 and conduct therapy with body-oriented methods. The article summarizes the approaches to body-oriented therapy, a diagnostic study of anxiety of schoolchildren of the 5th grade is conducted, and methods and a program for the prevention of anxiety are proposed. For the diagnosis, methods were used - an anxiety test (R.Tamml, M. Dorki, V. Amen); child anxiety test (G.P. Lavrentieva, T. M. Titarenko); diagnosis of school anxiety - Phillips questionnaire; technique "Ladder" (V. G. Schur). The study was conducted on the basis of a school in Almaty, it was attended by 55 students of grade 5. Directions of work on prevention include diagnostics, correctional and developmental training, consul­tations. A training of 7 lessons was developed using body-oriented therapeutic techniques. At the initial stage - 76.6% of schoolchildren in the sample showed a high and medium level of anxiety, 23.4% - a low level. Such results are explained by the transition of students from elementary school, where one teacher teaches, to the middle link, where students need to adapt to different teachers, different class­rooms, different requirements of subjects.
Key words: anxiety, adaptation of schoolchildren, body-oriented therapy, prevention and develop­ment training.
А.К. MbiH6aeBa, 2А.Ж. Бaтaновa, 3Б.Н. Акшaловa
1 педягогикд гылымднрыныц докторы, профессор, педягогикд жене бшм беру менеджмент кнфедргсы,
ел-Фнрнби гтындигы K,a3aK, улттык университету K,a3aK,CTaH, Алмaты к,., e-mail: Aigerim.Mynbaeva@kaznu.kz
2пeдaгогикa Fылымдaрыныц мaгистрi, ел-Фaрaби a^^achi Ka3aK улттык университету
Ka
зaкстaн, Алмaты к., e-mail: asekowka@mail.ru
3филология Fылымдaрыныц кaндидaты, доцент, «Ka3aK бaс сеулет-курылыс корпорaциясы» Хи^^ри^к
Бшм беру Корпорaциясы, Kaзaкстaн, Алмaты к., e-mail: bakhyt.nadir@mail.ru


Поделитесь с Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   91




База данных защищена авторским правом ©psihdocs.ru 2022
обратиться к администрации

    Главная страница